Žádáte o půjčku? Banky nově zjišťují informace u operátorů
|Poskytování půjček není pro banky zcela bez rizika, proto hledají různé způsoby, jak ověřit bonitu svých zákazníků. Zajímá je nejen výše příjmů, výdajů, ale také nahlíží do registru dlužníků. Novinkou v ověřování je kontrola klientů pomocí dat, které subjekt získá od mobilních operátorů.
O tom, že mobilní operátoři mají více informací o svých klientech, než si mnozí připouští, není důvod pochybovat. Například pomocí identifikačních údajů, které telefon posílá po přihlášení do sítě, vědí, jak drahý telefon používáte. Operátoři také ví, kdy jste si koupili nový, případně jak často jej používáte. Rovněž vědí, kde se pohybujete. Četnost pohybu zase prozradí připojení vašeho chytrého přístroje k vysílačům. Podle toho, jak často používáte roaming, zase operátoři ví, jak často a kam cestujete. S nadsázkou se dá říci, že operátoři vědí, zda máte hluboko do kapsy nebo bez obav utrácíte.
Za kolik dobíjíte
Nejdůležitější informací však je, zda platíte faktury, v jaké výši nebo za kolik si měsíčně dobíjíte kredit. Tyto data souvisí s vaší platební morálkou více, než si myslíte. Slouží k výpočtu nového hodnocení, které používají banky i některé nebankovní instituce pro prověření bonity dlužníka.
Poskytovatelem komerční služby TelcoScore, která predikuje pravděpodobný model chování zákazníka ve finančních službách z telekomunikačních dat za poslední tři měsíce, je Společnost pro informační databáze (SID). Data pro výpočet hodnocení jsou poskytována všemi tuzemskými mobilními operátory.
Prověření probíhá na základě rodného čísla nebo telefonního čísla zákazníka. Ten je hodnocen pomocí určité matematické rovnice, jež využívá údaje o způsobu využívání služeb, jeho platební historii za poslední tři měsíce. Výsledkem výpočtu je hodnota, která indikuje bonitu zákazníka. Z ní na základě údajů poskytnutých operátorem sestaví SID výsledné TelcoScore. Vypočtené skóre se pohybuje v rozmezí hodnot 1 – 1000. Čím nižší hodnota je, tím je klient rizikovějším uchazečem o půjčku.
Bez souhlasu to nejde
Aby mohly banky o výpočet TelcoScore požádat, musí mít s danou institucí uzavřenou smlouvu. Zároveň musí mít daná instituce mít souhlas žadatele. Konkrétní uživatel udělí svůj souhlas bance, u které si žádá o půjčku nebo jiný finanční produkt. Tento samostatný souhlas není navázán na žádost o půjčku jako takovou a zákazník má právo udělení souhlasu odmítnout.
Rozhodně není nevyjádření souhlasu k prescoringu přes TelcoScore důvodem k nepřidělení půjčky. Kontrola přes TelcoScore je spíše benefitem, který pomůže žadatele zvýšit šance na úvěr. Je to skvělý nástroj především pro mladé bez předchozí úvěrové historie. Banky jsou schopny na základě udělení tohoto souhlasu poskytnout výhodnější úrokové sazby.
Vaše data jsou v bezpečí
Mnozí zákazníci se v souvislosti s prověřováním údajů přes TelcoScore mohou obávat zneužití svých osobních údajů. Podle zástupců společnosti i telefonních operátorů žádné zneužití dat nehrozí. Banka, která se na bonitu dotáže, získá informaci o bonitě a důvěryhodnosti zákazníka jen jako výše zmíněné číselné skóre.
Veškerá data o zákazníkovi zůstavají v držení operátora a z nich vypočtené skóre je zasláno pouze v rámci online dotazu. Společnost pro informační databáze žádné z osobních údajů o zákazníkovi neobdrží.
Proč zrovna TelcoScore?
TelcoScore vzniklo na popud finančních institucí, které mají zájem o získávání jednoho čísla o zákazníkovi a z jednoho zdroje. Finanční instituce nedisponují kompletními informacemi o klientech, zejména pokud se jedná o mladé lidi, kteří nemají v bance žádnou historii, zatímco u mobilního operátora využívají služby třeba několik let.